9 September: Van Amsterdam naar LA

Eindelijk, eindelijk, eindelijk... we gaan op vakantie!
We tellen altijd wel af voor de vakantie, maar daar ging dit jaar nog wel een schepje bovenop πŸ˜‰
De wekker staat vroeg, om 04.00 uur... We vliegen om 10.30 uur, dus moeten we om 07.30 uur aanwezig zijn, dus willen we rond 05.30 uur weg dus komen mijn vader en moeder rond 05.00 uur, zodat we nog even wat kunnen drinken voor we vertrekken.
En zo geschiedde, en zijn we, Γ©cht wel heel erg op tijd, om 07.15 uur op Schiphol.
Het inchecken gaat best vlot en we hebben nog ruim genoeg tijd, dus we gaan nog even met z'n vieren koffie drinken.
Omdat we niet precies weten hoe het zit met security gaan we lekker op tijd richting paspoortcontrole en de check. Nog even gedag zeggen en daar gaan we dan!
De security duurt inderdaad wel even, iedereen krijgt een full-body-scan.

De vlucht is lang maar voorspoedig. We vliegen met ArkeFly en hebben onszelf getrakteerd op de comfort class. Size does matter want die extra beenruimte scheelt een hoop.
Als we boven Groenland vliegen worden we er door de piloot op gewezen dat het bijzonder helder is en we prachtige uitzichten hebben. Het levert mooie foto's op.

Zoals altijd is het eten chicken or pasta, en zoals 'altijd' neemt Jurgen de chicken en ik de pasta. Het is best lekker maar we vinden het meestal wat weinig. Om de een of andere reden hebben wij altijd honger in het vliegtuig πŸ˜„
Rond 13.00 uur plaatselijke tijd komt San Francisco in zicht. Wonder boven wonder ligt de Golden Gate niet in de wolken dus ook daar kunnen we foto's van maken.

De rechtstreekse vlucht naar Los Angeles bleek namelijk toch niet zo rechtstreeks, we maken een tussenlanding op SF en daarna vliegen we door (of dus eigenlijk terug) naar LA.
Om 13.30 landden we op Oakland International Airport, wat de purser steeds heel irritant uitspreekt als Auckland. Dan zitten we toch verkeerd hoor!

De US kent de regel dat je  op de eerste plaats waar je voet aan land zet, door de douane moet. dus ook al vliegen we 2 uur later met hetzelfde vliegtuig door, we moeten nu uitstappen, door immigrations, de koffers ophalen, door de douane, koffers afgeven, nΓ³g 'n keer door de bodyscan waar dit keer ook de schoenen uit moeten. Lekker hoor, na een vlucht van 11 uur πŸ˜„ Het wijst zich allemaal van zelf en het verloopt allemaal vlot dus we hebben tijd genoeg om de eerste dollars uit te geven aan wat drinken en we wachten nog een tijdje bij de gate.

Om 15.15 uur zijn we weer ingestapt maar we moeten nog een tijdje wachten op onze beurt voor het opstijgen. Het is dan nog een uurtje vliegen en rond 17.00 uur landen we op LAX.
Inmiddels is het voor ons 02.00 uur...

Eigenlijk is het best handig, die tussenlanding in SF, want daarom kunnen we nu in een keer door naar de bagageband en naar buiten. Op naar de busjes voor de autoverhuur.

Je stapt in bij het busje van de maatschappij waar je een auto hebt gehuurd, en 10 minuten later stonden we bij Alamo. Hier duurde het HEEL ERG LANG want het was hier HEEL ERG DRUK. Maar goed, uiteindelijk zijn we aan de beurt. We krijgen slechts een keer de vraag of we inderdaad hebben gereserveerd wat we willen (Yes) en daarna krijgen we het huurcontract en mogen we naar het parkeerterrein.
Daar staan gruwelijk veel auto's bij elkaar, gesorteerd per categorie. En dan is het dus de bedoeling dat je er gewoon 1 uitzoekt. De sleutels zitten erin, dus je kunt eenvoudig kijken of het wat is. Het ging nogal hard met de auto's maar er worden steeds nieuwe auto's bij gezet. Uiteindelijk stoppen we de koffers in een witte stoere Jeep Patriot met slechts 1600 mijl op de teller. We installeren de Tomtom die het zowaar nog doet ook (Dank je wel Rob!) en rijden richting het Crown Plaza.
Het is niet bepaald ver rijden maar we moeten toch even wennen aan hoe alles hier aangegeven staat. En aan het feit dat stoplichten hier na de kruising staan 😁. We moeten zodoende een keer een u-turn maken maar dan parkeren we de auto vlot bij het hotel. Dat is overigens vrij huge en we krijgen een kamer op een hoge verdieping. We gooien even wat water in ons gezicht en gaan dan op zoek naar wat te eten want we hebben honger!
Heel ranzig halen we een veel te dure pizza in het hotel die we lekker op de kamer opeten, ieder op ons eigen bed want we hebben hier een double queen.
Als de pizza's zo goed als op zijn is het snel tandenpoetsen en naar bed, het is 21.00 maar voor ons voelt dit als 06.00 dus we zijn al 26 uur wakker.
Het duurt dan ook niet lang voor we in een diepe slaap zijn.